سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، با شخص بی ادب، خالص نمی شود . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 96 آذر 8 , ساعت 8:15 عصر

شاید شاگرد اول شدن آرزوی هر دانش‌آموزی در دوران تحصیل باشد و اکثر آن ها این سوال را دارند که چگونه درس خوان شویم ؟

وقتی موردتوجه معلم‌ها و مسئولین مدرسه قرار می‌گیرید یا زمانی که سر کلاس معلم از شما به‌عنوان الگو برای دیگران مثال می‌زند، تجربه شیرین و لذت بخشی است که شاید نصیب همه نشود.

جالب است کسانی که به موفقیت شاگرد اول شدن دست پیدا کردند، آن را کاری آسان و دست‌یافتنی می‌دانند و دانش‌آموزانی که موفق نشدند، آن را غیرممکن می‌شمارند.

به‌عنوان یک معلم که مستقیم با دانش‌آموزان سروکار دارم چند تا توصیه برای شما دارم که می‌تواند مسیر راز شاگرد اول شدن را برای شما روشن و آشکار می نماید:

 

چگونه درس بخوانیم تا موفق شویم

گام اول این است که واقعاً خودتان از صمیم قلب و با تمام وجود بخواهید که شاگرد اول شوید. باید یک رغبت درونی در وجود شما باشد تا انرژی شما را برای رسیدن به مقصد فراهم کند.

نه اینکه چون پدر و مادرتان گفته‌اند که شاگرد ممتاز شوید شما هم بخواهید، بلکه خودتان باید به این نتیجه برسید که هم‌اکنون این یک نیاز ضروری برای شماست تا شاگرد ممتاز شوید.

اگر این حس و میل عمیق در شما وجود داشت که گام اول را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید، اما اگر نه چطور؟

راه‌حل: باید برای آینده خود یک هدف در نظر بگیرید. هدفی مثبت که هم برای شما دستاورد داشته باشد و هم برای اطرافیان و اجتماع مفید باشد. این هدف حتی می‌تواند جنبه‌های مادی هم داشته باشد، مثلاً خریدن فلان ماشین یا رسیدن به فلان شغل پردرآمد.

داشتن هدف به شما انگیزه و روحیه دوچندان می‌دهد و کمک می‌کند تا تلاش بیشتری نمایید. اما یادتان باشد هر تلاشی ممکن است منجر به شاگرد اول شدن شما نشود. باید حساب‌شده و با برنامه‌ریزی کارکنید تا حتماً به نتیجه دلخواه را بگیرید.

 

انگیزه برای درس خواندن

اگر سال گذشته شاگرد ممتاز بودید یا نبودید، در هر دو صورت فراموشش کنید. امسال یک سال تحصیلی جدید است و نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی جدیدی دارد.

انگیزه برای درس خواندن یک قدرت درونی و بی پایان را در شما ایجاد می کند و به شما کمک می کند تا قله های موفقیت در زندگی و درس را به راحتی فتح کنید.

 

در سال‌های تدریسم دانش‌آموزانی را دیده‌ام که نسبت به سال قبلشان با جهشی باورنکردنی شاگرد زرنگ شده‌اند و همچنین افرادی هم بوده‌اند که سال گذشته شاگرد درس خوان بوده‌اند اما سال بعد نمراتشان با افت شدید مواجه شد.

 

پس برای شاگرد ممتاز شدن نگران این نباشید که پارسال نمرات خوبی نگرفتید. برای امسال با برنامه‌ریزی حساب‌شده و محکم قدم بردارید. اما این نکته مهم را فراموش نکنید که اگر سال گذشته نمرات بالایی نداشتید برای اینکه در رقابت شاگرد ممتازها قرار بگیرید نسبت به بقیه باید تلاش بیشتری کنید.

داشتن انگیزه برای درس خواندن به همراه پشتکار و برنامه ریزی و پایبندی به برنامه های نوشته شده می تواند منجر به موفقیت شما در تحصیل شود.

 

هیچ گاه افسوس سال گذشته را نخورید و نگران آینده هم نباشید، فقط با برنامه ریزی دقیق رو به جلو حرکت کنید و برای آینده امیدوار باشید.

 

راه‌حل: اگر پارسال شاگرد متوسط یا ضعیفی بودید، با خودتان روراست باشید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید. هر مبحث از هر درسی که خوب بلد نیستید را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید و سعی کنید به کمک همکلاسی‌ها و معلم‌ها آن را به‌خوبی یاد بگیرید. مخصوصاً مباحثی ادامه‌دار هستند و وابسته به مطالب قبلی می‌باشند.

 

رمز موفقیت در درس خواندن چیست

نه‌تنها برای شاگرد ممتاز شدن بلکه برای تمام‌کارهای زندگی‌تان برنامه‌ریزی و نظم را سرلوحه کارهای خود قرار دهید. پیرو فلسفه «هر چه پیش آمد خوش‌آمد» نباشید. خودتان تعیین کنید که فردا چه اتفاقی قرار است بیفتد.

 

برای ساعت‌هایی که در خانه هستید برنامه‌ریزی داشته باشید. مدام جلوی تلویزیون ننشینید و سرتان دائم در تلفن همراه نباشد.

 

بعضی‌ها انگار موظف هستند که تمام سریال‌های تلویزیون را تماشا کنند و تمام فوتبال‌های پخش زنده را حتی اگر نیمه‌شب پخش شود و منجر به خواب‌آلودگی فردا سر کلاس باشد را هم با دقت ببینند.

انگار باید همیشه آنلاین باشند تا اگر کسی در شبکه‌های اجتماعی پستی فرستاد سریع لایک کنند و جوابش را بدهند. مطمئن باشید این افراد جزو شاگرد ممتازها نخواهند بود.

 

راه‌حل: اگر می‌خواهید تلویزیون تماشا کنید یک سریال یا یک برنامه ورزشی را انتخاب نمایید و در هفته آن را دنبال کنید. در استفاده از تلفن همراه هم افراطی عمل نکنید. نگران نباشید اگر یک هفته هم آنلاین نشوید، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

رمز موفقیت در درس خواندن چیستراز های موفقیت در درس خواندن

 

راز موفقیت در درس

در اینجا چند نکته را برای شما یادآور می‌شوم که می‌تواند بازدهی یادگیری و کسب نمرات شما را چندین برابر کند، در حقیقت راز موفقیت در درس برای درس خوان شدن شما می باشد.

 

اگر به این روش درس بخوانید مطمئن باشید خودتان از نتایجی که حاصل می‌شوند شگفت‌زده می‌شوید.

اول اینکه حتماً روز قبل از تدریس معلم از روی کتاب یک دور روخوانی کنید. اصلاً مهم نیست که هیچ‌چیز متوجه نمی‌شوید، فقط بخوانید و سؤالاتی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید.

 

تعداد زیادی از این سؤالات با تدریس معلم پاسخ داده می‌شود، آن‌هایی را که بی‌جواب ماند را هم می‌توانید بپرسید.

 

نکته بعدی راز موفقیت در درس این است که درسی را که معلم برای شما تدریس کرد، حتماً وقتی به خانه برگشتید، در همان روز دوباره مطالعه کنید.

 

 

شیوه درس خواندن (بهترین روش مطالعه برای درس خواندن و امتحان)

در واقع بهترین شیوه یا روش برای درس خواندن و امتحان این است که زمان مطالعه روزانه شاگرد درس خوان باید به سه قسمت تقسیم شود:

  • پیش‌خوانی درس‌هایی که قرار است معلم فردا تدریس کند
  • مطالعه دقیق درسی که معلم امروز برای شما تدریس کرد
  • آماده کردن تکالیف برای درس‌های فردا

با تغییر روش یا شیوه درس خواندن (برای امتحان) و رعایت همین نکات کوچک ولی مهم می‌توانید به عن.ان یک درس خوان بازدهی ساعت‌های مطالعه خود را چندین برابر کنید و نتایج بسیار خوب‌تری نسبت به گذشته بگیرید.

 

نکته مهم: برای شاگرد ممتاز شدن به دنبال یافتن دلیل اجرا نکردن برنامه‌ریزی نباشید، اگر در شرایط سخت و غیرعادی زندگی روزمره هم قرار گرفتید، سعی کنید شخصیت محکمی داشته باشید و  پای بند به برنامه باشید و آن را اجرا نمایید.

 

 

چگونه درس بخوانیم

برای درس خواندن در ابتدا باید روش صحیح مطالعه را یاد بگیرید تا بهترین استفاده را از زمان و بالاترین راندمان را در کار مطالعه دروس داشته باشید.

اگر پیش خوانی قبل از تدریس معلم را همیشه رعایت کنید و به عنوان یک دانش آموز موفق آن را سرلوحه کارهای خود قرار دهید، می توانیم امیدوار باشیم که نصف راه مسیر درست درس خواندن را آمده اید.

 

پیش خوانی و مرور قبل درس گرفتن باعث می شود یک سری سوالات در ذهن شما شکل بگیرد و این کنجکاوی ذهنیتی هرچند مختصر اما مفید را برای شما ایجاد خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که همان روز بلافاصله پس از تدریس معلم باید درس مربوطه را مطالعه کنید. این بار با دقت بیشتری درس را می خوانید و سعی می کنید مطالب آموخته شده را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت خود منتقل کنید.

 

هر چه این کار را به تعویق بیندازید اطلاعات بیشتری از حافظه کوتاه مدت شما از می رود و آن ها را از دست می دهید.

اینکه بدانیم چگونه درس بخوانیم در کنترل مدیریت زمان و انرژی دانش آموزان کمک شایانی خواهد کرد و جهش قابل توجهی برای ارتقا ایچاد می کند.

 

 

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم

روش صحیح مطالعه یک درس خوان این است که شما از برنامه ریزی همزمان حجمی و محتوای دروس استفاده کنید. به این ترتیب که مقدار معینی از صفحات کتاب یا جزوه مورد نظر را مشخص کرده و بگویید در یک بازه زمانی یک ساعته آن را به اتمام می رسانید.

 

بهترین بازه های زمانی برای مطالعه به صورت 45 دقیقه مطالعه و 15 دقیقه استراحت هست. البته اگر شما تسلط بیشتری پیدا کردید، می توانید مدت زمان مطالعه تا یک ساعت و نیم هم افزایش دهید.

 

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویمروش درس خواندن برای امتحان بدون خستگی

 

اما اگر در ابتدای راه هستید بهتر است بعد از هر 45 دقیقه مطالعه پانزده دقیقه استراحت داشته باشید و به مغز خود آرامش بدهید تا برای ادامه درس خواندن آماده باشد.

در این مدت پانزده دقیقه هم سعی کنید خود با تلویزیون و موبایل مشغول نکنید و بتوانید با قدم زدن و تنفس عمیق آرامش ذهنی و جسمی نسبی را به دست آورید.

 

نکته دیگر برای اینکه بدانیم چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم این است که هیچ گاه دو درس سخت یا دو درس آسان را پست سر هم مطالعه نکنیم و انتخاب ها در برنامه ریزی طوری باشد تا اگر در یک واحد زمانی درس سختی را مطالعه کردیم حتما در ساعت بعدی درسی را بخوانیم که آسان تر  هست و ما تسلط بیشتری بر روی آن داریم.

 

مثلا اگر یک ساعت درس ریاضی را مطالعه کردیم ساعت بعدی حتما درسی مانند ادبیات یا زبان انگلیسی را بخوانیم و دقیقا بعد از ریاضی درس فیزیک یا شیمی را قرار ندهیم.

این قانون در مورد درس های حفظی جات هم صدق می کند. به عنوان مثال چنانچه یک ساعت درس ادبیات را خواندیم پشت سرش درس عربی یا تاریخ را قرار ندهیم و یک درس حل کردنی مثل ریاضی را برای مطالعه انتخاب کنیم.

 

با این کار هم مانع از خستگی هنگام درس خواندن می شویم و هم تنوع ذهنی برای برنامه ریزی خود ایجاد می کنیم و می توانیم همیشه پرانرژی بمانیم.

 

 

برنامه ریزی برای درس خواندن (چگونه یک برنامه ریزی درسی خوب داشته باشیم)

اگر شما برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، نه تنها پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهید داشت، بلکه از زمان های کوتاه و بیهوده خود نیز استفاده بیشتری خواهید برد.

برنامه ریزی برای درس خواندن باید مطابق توانایی های یک دانش آموز باشد. هر دانش آموزی برنامه منحصر به فرد خودش را دارد.

 

هیچ وقت نمی توان یک نسخه کلی در برنامه ریزی برای درس خواندن را برای تمام دانش آموزان یک کلاس پیچید.

برنامه ریزی برای درس خواندنبهترین روش برای درس خواندن

برنامه درسی شما باید به گونه ای باشد که درس های سخت و حل کردنی مانند ریاضی را در ساعات اولیه روز که انرژی بیشتری دارید، مطالعه نمایید.

 

با این کار می توانید با سرعت بیشتری مطالب سخت تر را به ذهن خود بسپارید و موارد حل کردنی را نیز با سرعت بیشتری پیش ببرید.

 

خیلی از بچه های درس خوان باهوش هستند که همین راهکار ساده را برنامه ریزی مناسب برای درس خواندن و قبولی در تیزهوشان می دانند.

 

 

روش درس خواندن برای امتحان

معمولا در شب امتحان استرس و اضطراب دانش آموزان را فرا می گیرد و گاهی این نگرانی باعث می شود عملکرد آنها به شدت افت نماید.

بیشتر این نگرانی ها به دلیل عدم آمادگی برای امتحان هست که مربوط به شاگرد درس خوان نیست. حالا سوال مهم این است که چگونه می توانیم این استرس ها را کاهش دهیم و راندمان درس خواندن خود را بالا ببریم؟

 

معمولا تمام کارشناسان حافظه و یادگیری در این مورد با هم اتفاق نظر دارند که هر چه مدت زمان به خاطر سپاری اطلاعات بیشتر باشد، مدت فراموشی آن نیز طولانی تر خواهد بود.

 

بهترین روش مطالعه برای امتحان  یک دانش آموز درس خوان این است که شما مطالب درسی را به طور آهسته آهسته و طولانی مدت فرا بگیرید و سعی کنید از مطالعه فشرده و انفجاری در شب امتحان پرهیز نمایید.

 

با این کار به حافظه خود فرصت بازیابی و دسته بندی اطلاعات را می دهید و مانع از فراموشی زودهنگام آن می شوید.

چنانچه درسی را به طور فشرده و در شب امتحان مطالعه کنید، مغز مجال دسته بندی و تحلیل آها را نخواهد داشت و فقط اطلاعات را به طور موقتی به حافظه کوتاه مدت می سپارد.

 

بدیهی است که ماندگاری مطالب در حافظه کوتاه مدت بسیار کم و در حدود چند روز و حداکثر تا یک هفته است.

بنابراین برای نمره خوب گرفتن در امتحانات درس ها را در طول سال تحصیلی کم کم مطالعه کنید و نگذارید تا حجم مطالب انباشته شده در شب امتحان زیاد گردد.

خیلی از افراد هستند تازه بعد از تموم شدن امتحانات از ما سوال می کنند چگونه در امتحان نهایی 20 بگیریم؟!

برای همین ما قصد داریم  بعدا برای شما روش های تقویت حافظه برای درس خواندن را مفصل مطرح کنیم.

 

چگونه عاشق درس خواندن شویمچگونه درس بخوانیم

روش های درس خواندن

روش مطالعه گروهی یکی از روش های درس خواندن است که می تواند برای شما بسیار کارآمد و مفید باشد. وقتی که به صورت گروهی درس می خوانید می توانید اشکالات درسی همدیگر را نیز رفع نمایید و به هم کمک کنید.

 

در برنامه ریزی مطالعه گروهی باید این نکته حتما مد نظر قرار گیر که رفع اشکالات و طرح سوالات باید در زمان مشخصی صورت گیرد تا در زمان مطالعه مزاحم یکدیگر نشوید و رشته افکارتان از هم گسسته نشود.

 

یک مورد دیگر که در روش های درس خواندن باید مد نظر خود قرار دهید، استفاده از یادداشت برداری و خلاصه نویسی است.

وقتی که شما از کتاب یا مطالب درسی خلاصه برداری می کنید، در واقع یک چکیده مفیدی از آن برای خود آماده می سازید. این خلاصه در زمان امتحان پایانی برای شما بسیار سودمند خواهد بود.

 

شما به جای اینکه یک کتاب چند صد صفحه ای را مطالعه کنید، یک خلاصه چند ده صفحه ای را می خوانید که خودتان آن را نوشته اید.

با این کار نه تنها در زمان مطالعه خود بسیار صرفه جویی می کنید، بلکه مطلبی را می خوانید که خودتان با دست خود خودتان و با ادبیات نگارشی خودتان آن را نوشته اید که برای ذهنتان آشناتر است و هم به خاطر سپاری آن برایتان راحت تر خواهد بود.

 

یادداشت برداری از صحبت های معلم در سر کلاس نیز کاری بسیار پرفایده است و در نمره پایانی شما و در پاسخ گویی به امتحانات و درس خوان شدن شما نیز مفید خواهد بود.

این یادداشت برداری می تواند در دفتر و یا حتی در حاشیه کتاب درسی شما انجام پذیرد.

 

اگر شما هم راهکارهایی دارید تا بدون اینکه خسته شویم درس بخوانیم و یا برای امتحان درس خوان شویم و نظری دارید که چگونه می توانیم عاشق درس خواندن شویم و اصلا بهترین روش مطالعه برای امتحان چی هست, لطفا با ما به اشتراک بگذارید!



لیست کل یادداشت های این وبلاگ