سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس شیفته دانش گردد، به خویشتن نیکی کرده است . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 96 اسفند 12 , ساعت 11:13 عصر

چگونه آموختم متفاوت فکر کنم

او می گوید که 9 سال تمام در شرایط آب و هوایی مختلف هر روز بدنبال توریست هایی بوده است که به سرزمین او می آمدند تا راهنمای آنها باشد بدون اینکه از آنها پولی بخواهد! جک می گوید به این ترتیب دوستان زیادی پیدا کرده است و به او کمک کرده اند تا متفاوت فکر کند. این دوران به کودکی جک مربوط می شود و به همین دلیل او در کودکی با بچه های چینی تفاوت داشت.

چون او چیزهایی از توریست های خارجی می آموخت که کودکان دوران او چنین فرصتی نداشتند. او می گوید اینها چیزی نبود که من از پدر و مادرم یا در مدرسه بیاموزم.

جک می گوید همیشه هر چه از خارجی ها می شنیدم به آن فکر می کردم آیا این درست است؟ و این سبب شد بتوانم با دیدگاههای متفاوتی روبرو شوم که قبلا فرصت فکر کردن به آنها را نداشتم و این شیوه تفکر مرا در سنین بالاتر به کسی بدل کرد که با بقیه فرق داشتم.
چگونه انگلیسی آموختم

او می گوید به شبکه های خارجی گوش می داده تا انگلیسی را به خوبی بیاموزد و این کار را هر روز بعدازظهر ساعت 8 تا 9 شب تکرار می کرده است.

به این ترتیب او به عنوان یک راهنمای رایگان، توانایی بیشتری در ارتباط برقرار کردن پیدا کرده بود که در آینده کمک بزرگی برایش بوده است اکنون جک ما، کمپانی چند ملیتی را اداره می کند وقتی با او صحبت می کنید به نظر نمی رسد او تمام دوران جوانیش را در چین گذرانده باشد.
فیلمی که به او در نا امیدی ها قدرت می داد

جک از فیلم زیبای “فارست گامپ” می گوید که وقتی به آمریکا رفته بود و دوران سختی را می گذراند تا رویای خود را بسازد و هر بار که شکست می خورد یا نا امید می شد فیلم زیبای فارست گامپ را دوباره و دوباره نگاه می کرده است و اراده فولادی این شخصیت خیالی به او کمک می کرد که باز هم با انرژی و قدرت بیشتر ادامه دهد.

او می گوید من همان انسانی هستم که سالها پیش فقط 20 دلار درآمد داشتم و اکنون درآمد بسیار زیادی دارم چیز زیادی عوض نشده است من همان انسان هستم.


شنبه 96 اسفند 12 , ساعت 11:10 عصر


می‌توانم این سؤالات را همین‌طور ادامه دهم اما حدس می‌زنم که متوجه‌ی منظورم شده باشید. من در مورد عادت‌هایی که دارم، از خودم سؤال می‌پرسم.

مهم نیست که چه چیزی می‌خواهید، مسئله‌ی مهم این است که برای رسیدن به آن چه کاری انجام می‌دهید؛ آن هم نه در آینده، بلکه همین امروز.

من حالا می‌توانم صادقانه به خودم در آینه نگاه کنم و به تمام سؤالات بالا پاسخ مثبت دهم. اما اگر بخواهم کاملا صادق باشم، باید اعتراف کنم که همیشه این‌گونه زندگی نکرده‌ام. من سال‌های زیادی، یادگیری را جدی نگرفتم، روی مهارت‌هایم سرمایه‌گذاری نکردم، به‌قدر کافی ورزش نکردم، پولم را پس‌انداز نکردم و …

اما در حال حاضر سعی می‌کنم دائما چیزهای جدیدی به عادات روزانه‌ام اضافه کنم. به‌عنوان مثال اخیرا شروع به به‌کارگیری مهارت‌ها و توانایی‌هایم کرده‌ام که می‌توانم در آنها بهتر شوم و سعی می‌کنم در هر ماه، حداقل روی یکی از آنها کار کنم.

به‌یاد داشته باشید که شما در هر زمان فقط می‌توانید روی یک چیز تمرکز کنید. بنابراین نمی‌توانید همه‌ی کارها را همین امروز انجام دهید. با‌این‌حال آنچه امروز انجام می‌دهید، قطعا روی آینده‌ی شما تأثیر می‌گذارد.
حتما بخوانید: چگونه برای آینده برنامه ریزی کنیم؟
به روزتان نگاه کنید

در نظر گرفتن عادات روزانه

    آیا هله‌هوله و غذاهای ناسالم می‌خورید؟

می‌توانم به شما بگویم که در 10 سال آینده، چاق‌تر و بیمارتر خواهید شد.

    آیا ناله و شکایت می‌کنید؟


شنبه 96 اسفند 12 , ساعت 11:3 عصر


با این حال، نیت‌های خوب هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارند. شما نمی‌توانید با نیت‌های خوب، قبض‌هایتان را پرداخت کنید.

شما می‌دانید که امرار معاش سخت است و ساختن یک زندگی عالی از آن هم دشوارتر است. بنابراین هر روز به این در و آن در می‌زنید، سخت کار می‌کنید و نهایت سعی‌تان را می‌کنید که به رؤیاهایتان نزدیک‌تر شوید.

اما چگونه بدانید که در مسیر درستی هستید؟ چگونه مطمئن شوید که وقت‌تان را هدر نمی‌دهید؟

خب، شاید شما پیشگو و طالع‌بین نباشید اما من در اینجا روشی بسیار ساده را به شما می‌آموزم که می‌تواند آینده‌تان را دقیقا پیش‌بینی کند.
به اعمال‌تان نگاه کنید
10 نکته ساده تا همیشه موفق باشید
فکر کردن به اعمال

تمام کاری که باید انجام بدهید، همین است. بگذارید بیشتر توضیح بدهم.

صرف‌نظر از هدف‌تان در زندگی، اعمال‌تان باید با حرف‌ها و نیت‌هایتان هم‌خوانی داشته باشند و از آنها پشتیانی کنند. در غیر این صورت هرگز به چیزهایی که می‌خواهید، دست پیدا نخواهید کرد.

به‌عنوان مثال، من دوست دارم همیشه برای خودم کار کنم و درعین‌حال برای حمایت از سبک زندگی‌ام، پول کافی در بانک داشته باشم.

به زبان ساده: من می‌خواهم از نظر مالی، معنوی و روحی مستقل بمانم و علاوه‌برآن بدنی متناسب داشته باشم.

تمام کاری که حالا باید انجام دهم، آن است که نگاهی به اعمالم بیندازم. از خودم می‌پرسم «می‌خواهی مستقل باشی، درست است؟ برای رسیدن به این هدف چه کارهایی انجام می‌دهی؟»

    آیا چیزهایی تولید می‌کنی که مردم به آن نیاز دارند؟
    آیا مهارت‌هایت را تقویت می‌کنی؟
    آیا به زندگی سایر مردم ارزش اضافه می‌کنی؟
    آیا حداقل 10 درصد از درآمدت را پس‌انداز می کنی؟
    آیا پولت را سرمایه‌گذاری می‌کنی؟
    آیا به‌قدر کافی ورزش می‌کنی؟
    آیا مطالعه‌ی کافی داری؟
    آیا روی خودت سرمایه‌گذاری می‌کنی؟


شنبه 96 اسفند 12 , ساعت 10:54 عصر


 پیشرفت های کوچک ، نتایج بزرگ


Henry Ford موسس کارخانه فورد می گوید: ” هیچ چیز سختی وجود ندارد وقتی به تکه های کوچک تقسیم شود “. افراد موفق به شکل دومینو مسیر را طی می کنند. قدم به قدم ، پیشرفت کوچک یکی بعد از دیگری ، اما در انتها دستاورد بزرگ و شیرین را خواهند داشت.

10? سحرخیزان کامروا
سحرخیزان کامروا

ضرب المثل خود ما ایرانیان می گوید: ” سحر خیز باش تا کامروا گردی “. Tim Cook مدیرعامل شرکت اپل و Jeffrey Immelt مدیرعامل جنرال الکتریک از نمونه های این افراد هستند. بخش اعظمی از پیشرفت در اهداف و کارهایتان را در ابتدای صبح می توانید رقم بزنید، قبل از آنکه شلوغی محیط و جلسات و … شما را خسته کند.

موفقیت اتفاقی به دست نمی آید. اما زمانی که تصمیم گرفتید و باور کردید که می توانید موفق باشید با منش و رفتار افراد موفق به آن دست خواهید یافت.

نظر شما درباره این نکات چیست؟ به کدامشان عمل می کنید؟


اکثر افراد دوست دارند بدانند که چه آینده‌ای در انتظارشان است و حتی بعضی‌ها به طالع‌بینی و فال‌گیری روی می‌آورند. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این روش‌ها، کار بسیار معقول‌تر و مطمئن‌تری نیز برای پیش‌بینی آینده‌تان وجود دارد که فقط و فقط از عهده‌ی خود شما برمی‌آید. درست شنیدید! شما می‌توانید با روشی بسیار ساده و کاربردی، چشم‌اندازی از آینده‌تان ترسیم کنید. مطلب زیر شما را با این روش مؤثر آشنا می‌کند. اما نکته‌‌ای ضروری که باید به‌خاطر بسپارید، این است که باید در تمام اوقات با خودتان کاملا صادق باشید.

حتما بخوانید:

    بهترین راه موفقیت در زندگی چیست؟
    پندهای زندگی که برای خوشبختی به آنها نیاز دارید
    9 تله‌ای که خوشحالی شما را محدود می‌کند

بین حرفی که می‌زنیم و کاری که انجام می‌دهیم، در اکثر اوقات تفاوت وجود دارد. تفاوت بین این دو، واقعیت نامیده می‌شود.

ما چیزهای زیادی می‌گوییم:

    «نمی‌خواهم در پیری آن‌قدر ناتوان شوم که نتوانم از چند پله بالا بروم.»
    «می‌خواهم خانواده‌ای صمیمی داشته باشم.»
    «می‌خواهم به مردم کمک کنم و الهام‌بخش‌شان باشم.»
    «می‌خواهم خانه‌ای برای والدینم بخرم.»

اینها هیچ اشکالی ندارند اما مسئله این است که اکثر افراد فقط و فقط نیت‌های خوبی دارند.


جمعه 96 اسفند 11 , ساعت 8:2 عصر


محققان بر این باورند که گوش کردن به موسیقی غمگین اثراتی مفیدی بر احساس ما دارد و موجب تعادل در احساسات منفی و رسیدن به آرامش می‌شود.
7. برای به دست آوردن تجربه هزینه کنید

کارهایی که فکر نمی‌کردید شما را خوشحال‌تر کند- برای کسب تجربه هزینه کنید

معمولا همه‌ی ما دوست داریم پول خود را صرف اشیا و موارد کمّی و عینی کنیم؛ به عبارت دیگر ترجیح می‌دهیم چیزی را که برایش پول خرج می‌کنیم ببینیم و مطمئن شویم که پول ما صرف چیز مهمی شده است.

شاید تجربه‌های زندگی را نتوان با چشم دید اما همه‌ی ما در موقعیت‌های مختلف دیده‌ایم که چطور تجربه‌هایمان به کمک‌مان آمده‌اند. یادگیری دانش و کسب تجربه باعث افزایش سطح کیفی زندگی می‌شوند.

بهتر است بدانید که علم توصیه می‌کند همه‌ی پول‌هایتان را خرج سفر کنید! در پژوهشی، مجله‌ی «روانشناسی مثبت» به بررسی احساس افراد قبل و بعد از خرید پرداخت. نتایج این پژوهش نشان داد که با اینکه افراد ترجیح می‌دهند پول خود را برای خرید اشیا و موارد کمّی صرف کنند اما افرادی که برای کسب تجربه هزینه می‌کنند معمولا شادتر هستند و احساس بهتری دارند.
8. هدف‌های کوچک و قابل‌دسترس تعیین کنید

اگر کسی را شاد کنیم این شادی به خود ما بازمی‌گردد؛ شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما نمی‌توان منکر آن شد.

به‌لحاظ علمی ثابت شده که هرچه هدف مشخص‌تر و شفاف‌تر باشد، حال شما بهتر خواهد بود.

ملانی راد پروفسور دانشگاه هیوستون بر روی دو گروه از افراد مطالعه کرد. از گروه اول خواسته شد که یکی از اطرافیان خود را بخندانند و از گروه دوم خواستند که یک نفر را خوشحال کنند. گروه اول بعد از انجام آزمایش، نسبت به گروه دوم شادتر بودند و اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

در آزمایشی دیگر دریافتند افراد به‌اشتباه احساس می‌کردند اگر برای خود هدف بزرگ‌تری تعیین کنند خوشحال‌تر خواهند بود، اما پروفسور راد معتقد است اگر اهداف کوچکی تعیین کنید که قابل‌دسترسی باشند، با انجام آنها خوشحال‌تر خواهید شد تا اینکه هدف شما بزرگ باشد و در انجام آن کوتاهی کنید.
حتما بخوانید: چرا انسان‌های موفق هدف تعیین نمی‌کنند؟
9. به اشیای زیبا نگاه کنید

شرکت اچ‌تی‌سی سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند با طرح این سؤال که آیا نگاه کردن به چیز‌های زیبا، باعث شادی می‌شود، آزمایشی انجام داد. در این آزمایش، اشیا را در سه گروه دسته‌بندی کردند: زیبا، کاربردی، زیبا-کاربردی و واکنش کاربران را بررسی کردند. نتایج بررسیِ واکنش داوطلبان نشان داد که ابزار زیبا و کاربردی که به‌خوبی طراحی شده بودند، احساسات مثبتی همچون آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می‌کند و احساسات منفی مثل عصبانیت را تا یک‌سوم کاهش می‌دهند.

اشیای زیبا (نه الزاما کاربردی) احساسات منفی را تا 29 درصد کاهش و حس آرامش و رضایت را افزایش می‌دهند.

این آزمایش نشان داد که افراد هنگام استفاده از ابزاری که هم زیبا هستند و هم کاربردی، احساس بهتری دارند.
10. میوه و سبزیجات مصرف کنید

فعالیت‌های کوچکی که به شادی شما کمک می‌کنند- مصرف میوه و سبزیجات

ضرب‌المثل معروف «عقل سالم در بدن سالم» گواه این امر است که برای داشتن احساس بهتر باید سالم باشیم. مطالعه‌ای 13 روزه بر روی 405 نفر نشان داد، افرادی که از میوه و سبزیجات به‌مقدار کافی استفاده می‌کردند، کنجکاوتر، خلاق‌تر و دارای احساسات مثبت‌تری هستند


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ